Missie en visie

Bij spoed helpen wij u direct. Wat kan wachten, moet wachten.

Dit uitgangspunt resulteert in de volgende missie:
De medewerkers en zorgverleners van Huisartsenposten Oost-Brabant leveren huisartsgeneeskundige spoedzorg in de Avond-Nacht en Weekend uren in de regio Oost-Brabant voor alle patiënten en bezoekers in deze regio.

Met spoedzorg bedoelen we alle huisartsgeneeskundige zorg die niet kan wachten totdat de eigen huisarts weer beschikbaar is. Wij leveren toegankelijke, kwalitatief goede en veilige zorg conform de standaarden van onze beroepsgroep.

Wij bieden onze zorgverleners en medewerkers een veilige en prettige werkomgeving zodat zij duurzaam inzetbaar blijven.

Wij werken daadkrachtig en pragmatisch samen met andere zorgorganisaties volgens de principes van de juiste zorg op de juiste plek.

In onze visie hebben we uitgewerkt hoe we dit willen bereiken
In 2026 heeft HAPOB haar diensten uitgebreid zodat middels zorgcoördinatie wordt samengewerkt met partners om naast de Huisartsgeneeskundige spoedzorg ook zorg te dragen voor de toewijzing naar de juiste professional als het geen huisarts zorg is. Voor patiënten is er een eenduidig loket met een goed toegankelijke digitale poort waar men geverifieerde informatie en adviezen verkrijgt zodat er minder patiënten gebruik hoeven te maken van de zorgprofessional en er meer patiënten geholpen worden met het gelijke aantal zorgprofessionals.

De samenwerking op de spoedpleinen bestaat uit een aantal partijen die daadwerkelijk toegevoegde waarde bieden op het spoedplein dat verbonden is aan het ziekenhuis. Hierbij maken partijen over en weer gebruik van elkaars capaciteit. Door de gebundelde krachten wordt er gebruik gemaakt van de meest optimale faciliteiten en competenties op het spoedplein. Met de langdurige zorg is per spoedplein een samenwerking over de directe toegang en inzicht in de beschikbaarheid van de noodzakelijke bedden.

De organisatie van HAPOB is fit for the job en voegt als grootste huisartsenpost van Nederland waarde toe aan de zorg die in haar regio’s geleverd wordt. Deze waarde wordt geleverd door de mensen die er werken. Door hun persoonlijk leiderschap nemen en dragen zij verantwoordelijkheid voor wat zij doen, werken patiëntgericht, duurzaam en kosten efficiënt. Er is een duidelijk leiderschapsprofiel en duidelijkheid over wat wij vragen van onze medewerkers en zorgverleners. De zorgverleners zijn zelfstandige professionals die op inhoud met elkaar in gesprek gaan over de beste oplossing voor de patiënt. Hierbij draagt ieder bij vanuit haar expertise. De zorg aan de patiënt wordt
optimaal verleend door een goed gefaciliteerd primair proces, binnen de professionele kaders die er zijn.

Medewerkers en zorgverleners voelen zich goed binnen onze organisatie en zijn duurzaam inzetbaar. Zij weten dat ze een bijdrage leveren aan een belangrijke maatschappelijke opgave en kijken over hun eigen werkgebied heen naar mogelijkheden in samenwerking en continue verbetering van de processen.

HAPOB is in 2026 de huisartsenpost waar een groot deel van onze zorg digitaal uitgevoerd wordt of waarbij onze zorg door digitale hulpmiddelen minder capaciteit kost en beter aansluit op de situatie van de patiënt.

Wij voeren onze werkzaamheden duurzaam uit. Daarmee leveren wij een bijdrage aan het verkleinen van onze milieubelasting.