Ik ben doof of slechthorend. Hoe kan ik contact opnemen met de Huisartsenpost?

Als u een auditieve beperking of een spraakbeperking heeft, kunt u de huisartsenpost bellen via KPN Teletolk* (www.kpn.com/teletolk). Dit is een tekst- en beeldbemiddelingsdienst waardoor doven, slechthorenden, mensen met een spraakbeperking en horenden met elkaar bellen. Wanneer u niet (meer) in staat bent om gebruik te maken van reguliere telefonie, kunt u gebruik maken van deze bemiddelingsdienst.

Hoe werkt het?
U heeft als gebruiker speciale software nodig om via KPN Teletolk te bellen, zogeheten  Total Conversation software**. U kunt downloaden op uw computer, tablet en/of smartphone via een van de aanbieders van deze software. Na installatie kunt u naar ieder gewenst telefoonnummer bellen (met uitzondering van 0906- en 0909-nummers). Per gesprek kiest u voor tekstbemiddeling of beeldbemiddeling.

Tekstbemiddeling
Tekstbemiddeling houdt in dat u typt wat u wilt zeggen. De medewerker van KPN Teletolk leest dit voor aan de horende persoon. De horende persoon heeft geen speciale telefoon of software nodig en kan gewoon terugpraten.

Beeldbemiddeling
Kiest u voor beeldbemiddeling dan gebeurt er hetzelfde, maar dan met gebaren. Een geregistreerde tolk gebarentaal zorgt voor het omzetten van de gesproken taal naar gebarentaal en andersom.
Bij beide mogelijkheden kunt u ervoor kiezen om zelf te spreken in plaats van te typen. Wilt u meer informatie over KPN Teletolk, bekijk dan de informatieflyer en het filmpje waar een goede impressie wordt gegeven.

*) KPN Teletolk is ontwikkeld in 2013 in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken na een wijziging in de Telecomwet.

**) Aanbieder Signcall geeft aan dat hun software voor mensen met een auditieve beperking wordt vergoed door alle zorgverzekeraars in Nederland. De software komt niet ten laste van het eigen risico van de verzekerde. Voor informatie over vergoeding van andere software kunt u het beste contact opnemen met de betreffende aanbieders én met uw zorgverzekeraar.