Veelgestelde vragen
Bij een levensbedreigende situatie belt u meteen 112.
Heeft u ’s avonds, ’s nachts of in het weekend zorg nodig die niet kan wachten, bel dan de huisartsenpost. Bijvoorbeeld voor een verdraaide knie of een plotseling ziek kind. Als het nodig is, sturen we meteen een ambulance of huisarts naar u toe. In andere gevallen vragen we u om even langs te komen. Vaak kunnen we telefonisch een goed advies geven.
Als u een auditieve beperking of een spraakbeperking heeft, kunt u de huisartsenpost bellen via KPN Teletolk* (www.kpn.com/teletolk). Dit is een tekst- en beeldbemiddelingsdienst waardoor doven, slechthorenden, mensen met een spraakbeperking en horenden met elkaar bellen. Wanneer u niet (meer) in staat bent om gebruik te maken van reguliere telefonie, kunt u gebruik maken van deze bemiddelingsdienst.
Hoe werkt het?
U heeft als gebruiker speciale software nodig om via KPN Teletolk te bellen, zogeheten Total Conversation software**. U kunt downloaden op uw computer, tablet en/of smartphone via een van de aanbieders van deze software. Na installatie kunt u naar ieder gewenst telefoonnummer bellen (met uitzondering van 0906- en 0909-nummers). Per gesprek kiest u voor tekstbemiddeling of beeldbemiddeling.Tekstbemiddeling
Tekstbemiddeling houdt in dat u typt wat u wilt zeggen. De medewerker van KPN Teletolk leest dit voor aan de horende persoon. De horende persoon heeft geen speciale telefoon of software nodig en kan gewoon terugpraten.Beeldbemiddeling
Kiest u voor beeldbemiddeling dan gebeurt er hetzelfde, maar dan met gebaren. Een geregistreerde tolk gebarentaal zorgt voor het omzetten van de gesproken taal naar gebarentaal en andersom.
Bij beide mogelijkheden kunt u ervoor kiezen om zelf te spreken in plaats van te typen. Wilt u meer informatie over KPN Teletolk, bekijk dan de informatieflyer en het filmpje waar een goede impressie wordt gegeven.*) KPN Teletolk is ontwikkeld in 2013 in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken na een wijziging in de Telecomwet.
**) Aanbieder Signcall geeft aan dat hun software voor mensen met een auditieve beperking wordt vergoed door alle zorgverzekeraars in Nederland. De software komt niet ten laste van het eigen risico van de verzekerde. Voor informatie over vergoeding van andere software kunt u het beste contact opnemen met de betreffende aanbieders én met uw zorgverzekeraar.
Aan de telefoon wordt de afspraak/het consult ingepland. Maar een afspraak vóór u kan uitlopen en er kan een acute hulpvraag tussendoor komen. Dan moet u wachten.
Nee. De telefoon wordt opgenomen door een speciaal opgeleide doktersassistent/triagist. Deze geeft u een goed advies. Het advies wordt altijd gecontroleerd door de huisarts. De assistent maakt afspraken voor een bezoek aan de post of een doktersvisite bij u thuis.
De huisartsenpost verleent uitsluitend spoedeisende hulp. Daarom stelt de doktersassistent u een aantal vragen over uw spoedeisende gezondheidsklachten. Daarna beslist de assistent, vaak in overleg met de huisarts, welke hulp hoe snel nodig is. Als het nodig is wordt er direct een afspraak ingepland bij de voor u meest gunstig gelegen huisartsenpost.
De huisartsenpost is er voor spoedeisende gezondheidsklachten, waarvoor u anders uw huisarts zou bellen. De Spoedeisende Hulp bij het ziekenhuis is bedoeld voor ernstige situaties, waarbij inzet van een medisch specialist nodig is. Bij twijfel belt u eerst de huisartsenpost.
Let op: heeft u ’s avonds, ’s nachts of in het weekend dringende medische klachten die te maken hebben met een lopende behandeling in het ziekenhuis, neem dan géén contact op met de huisartsenpost maar met de Spoedeisende Hulp van het ziekenhuis waar u onder behandeling bent.
Nee, de huisartsenpost is bedoeld voor spoedeisende gezondheidsklachten die niet kunnen wachten. Er is op de huisartsenpost te weinig capaciteit voor zaken die kunnen wachten tot de gewone openingstijden van de praktijk van uw huisarts.
Op werkdagen vanaf 17.00 uur tot de volgende morgen 08.00 uur, tijdens de weekenden van vrijdag 17:00 uur tot maandag 08.00 uur en op feestdagen van 08.00 uur tot de volgende dag 08.00 uur.
Nee, je belt niet naar de huisartsenpost. Er is namelijk een spoednummer voor de tandarts.
Regio Eindhoven 040 3111915Regio Den Bosch 073 3037520
Regio Uden/Veghel 0413 408800
Huisartsenposten Oost-Brabant vindt de veiligheid en gezondheid van kinderen tot 18 jaar heel belangrijk. Daarom zijn we extra alert op signalen die kunnen wijzen op kindermishandeling.Bij alle kinderen die de huisartsenpost bezoeken, zal de huisarts of verpleegkundige een aantal standaard vragen stellen. Ook kan soms een kort lichamelijk onderzoek plaatsvinden. Uw kind wordt dan bekeken op eventuele verwondingen. U mag tijdens het onderzoek bij uw kind blijven en de bevindingen worden altijd met u besproken.
Zorgen over uw kind
Door de uitkomst van het medisch onderzoek, of de antwoorden op de vragen, kan bij de huisarts het vermoeden ontstaan dat er problemen zijn in de thuissituatie van uw kind. De huisarts zal zijn zorgen dan met u bespreken en samen met u naar oplossingen zoeken.Contact met andere hulpverleners
Door gebruik te maken van deze methode proberen we vroegtijdig probleemsituaties thuis of in de woonomgeving op te sporen. Ze kunnen we kinderen en hun ouders en verzorgers hulp aanbieden, bijvoorbeeld door te verwijzen naar een andere hulpverlener. De eigen huisarts krijgt ook altijd bericht over het contact van uw kind met de huisartsenpost en wat daar met u is besproken. U kunt ook zelf contact opnemen met het meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling ‘Veilig thuis’: advies en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling of BEL GRATIS: 0800-2000 (dag en nacht, ook in het weekend).
Tarieven Huisartsenpost
De basisverzekering dekt de kosten van de huisarts en dus ook van de huisartsenpost. Bent u verzekerd, dan gaat de rekening rechtstreeks naar uw zorgverzekeraar.
Bent u niet verzekerd, dan betaalt u de kosten van het consult of recept direct op de huisartsenpost. Dat kan uitsluitend per pin. De betaling dient voorafgaand aan het consult te worden voldaan.
Onze tarieven vind je hier
Bellen met de huisartsenpost doet u tegen lokaal tarief. Dat zijn de kosten van het gebruik van uw (mobiele) telefoon. De hoogte van deze kosten is afhankelijk van uw telefoonprovider.
De kosten van een telefonisch consult staan hier los van.
De basisverzekering dekt de kosten van de huisarts en dus ook van de huisartsenpost. Bent u verzekerd, dan gaat de rekening rechtstreeks naar uw zorgverzekeraar.
Bent u niet verzekerd, dan betaalt u de kosten van het consult of recept direct op de huisartsenpost. Op de post kunt u alleen pinnen. De betaling dient voorafgaand aan het consult te worden voldaan. Lees hier over de tarieven.
Ja. De basisverzekering dekt de kosten van de huisarts en dus ook van de huisarts op de huisartsenpost.
Waarschijnlijk beschikt ons systeem niet over uw correcte verzekeringsgegevens. Neemt u contact op met onze financiële administratie om uw gegevens te controleren.
De huisartsenpost kan niets veranderen aan de hoogte van uw rekening. De Nederlandse Zorgautoriteit stelt ze vast.
In Uden is de dienstapotheek, RegioApotheek, gevestigd in Bernhoven, naast de hoofdingang van het ziekenhuis.
In Oss is de Burcht-Apotheek Gilissen de dienstapotheek voor de regio Maasland.
In ‘s-Hertogenbosch is een dienstapotheek waar de posten Den Bosch en Zaltbommel gebruik van maken.
In Eindhoven, Helmond en Geldrop is er een dienstapotheek gevestigd in het Ziekenhuis, naast de post. In deze apotheek kunt u de medicijnen halen die de huisarts op de post heeft voorgeschreven. Meer informatie vindt u bij apotheken.
Normaal gesproken vraagt u een herhalingsrecept aan uw eigen huisarts. Alleen in geval van nood kan een huisarts op de huisartsenpost een herhalingsrecept voorschrijven. Deze schrijft dan zoveel medicijnen voor als u nodig heeft tot het volgende spreekuur van uw eigen huisarts.
Huisartsenposten Oost-Brabant en huisartspraktijken in de regio zijn bezig met ontwikkeling van de elektronische uitwisseling van patiëntgegevens. Hierdoor kan een huisarts op de huisartsenpost snel actuele medische gegevens van een patiënt opvragen en inzien. Lees meer over uw medisch dossier. Het kan nog geruime tijd duren voordat de medische gegevens van alle patiënten beschikbaar zijn op de huisartsenpost. Dit is onder andere het gevolg van het feit dat huisartsen met verschillende computersystemen werken.
Ja. De huisartsenpost neemt alle gesprekken op en bewaart deze voor een periode van maximaal één jaar. Ze kunnen gebruikt worden voor opleidingsdoeleinden. Gesprekken worden opgenomen vanaf het moment dat de assistente de telefoon opneemt tot het moment dat de assistente of de huisarts de verbinding verbreekt. Hiervoor gelden zowel wettelijk als intern strikte regels. Ook voor het terugluisteren van gesprekken gelden strenge voorwaarden.
1. als hulpmiddel om de kwaliteit van onze telefonische contacten te verbeteren;
2. als informatiebron, wanneer een patiënt een klacht over onze dienstverlening heeft.
Ja. De huisartsenpost stelt uw eigen huisarts de volgende werkdag op de hoogte van uw contact met de huisartsenpost.
Op alle huisartsenposten staan visiteauto’s. Als het medisch noodzakelijk is, kan de huisarts binnen een kwartier bij u zijn. De auto rijdt dan met blauw zwaailicht. Visites aan patiënten die minder spoed eisen, kunnen langer wachten.
De auto van de huisartsenpost is uitgerust voor het verlenen van spoedhulp en beschikt over allerlei medische apparatuur hiervoor, zoals een beademingsapparaat en een defibrillator. Indien nodig vraagt de huisarts assistentie van de ambulancedienst.
Nee, als u zelf geen vervoer heeft, kunt u bijvoorbeeld familie of buren vragen, of een taxi bellen.
Ja. De auto van de huisartsenpost is uitgerust met allerlei medische apparaten voor spoedhulp, zoals een beademingsapparaat en een defibrillator. Indien nodig vragen wij assistentie van de ambulancedienst.
Als de situatie levensbedreigend is, krijgt u voorrang. De huisarts doet er dan alles aan om zo snel mogelijk bij u te zijn. Zo nodig schakelen wij meteen een ambulance in.